Hyppää suoraan sisältöön

Historia

Bombus - Historia

Mikä Bombus on?

Lyhyesti kerrottuna se on karkeakarvaisen mesipistiäisen latinankielinen nimi.

1970

Bombus on perustettu 1974. Se oli alun perin naisten vaatteita myyvä suomalainen pienen pieni postimyyntiyhtiö. Lepäiltyään hetken ”laatikossa” syntyi uusi Bombus Kemiin vuonna 1977 teemalla ”erikoisliike kaikille naisille”. Liikkeen perustivat Ossi Kosonen ja Raimo Antikainen

1980

Vuonna 1984 Kososen perheestä tuli Bombus. Silloin toimittiin nykyisen toimitilan yläpuolella toisessa kerroksessa. Marjatta Kosonen aloitti vaatekauppiaan uransa. Samalla alkoi voimakas erikoistuminen. Mallistoja etsittiin ulkomaisilta messuilta Saksaa, Englantia, Tanskaa ja Ruotsia myöten. Joskus onnistuttiin tai sitten ei. Haimme Bombukselle kiihkeästi omaa ilmettä. Merkkituotteet tekivät tuloaan Suomeen, niin Bombukseenkin. Pian merkkien tuonti Suomeen helpottui, jolloin Bombus vähän villiintyi ja perusti rinnalleen Buzzin, ennakkoluulottoman edelläkävijän, jota eteläisen Suomen kauppiaat kävivät ällistelemässä.

1990

Juuri kun Bombus kuvitteli löytäneensä hakemansa yksilöllisen tyylinsä, 90-luvun alussa tuli oikea lama, johon oli kuolla niin yritys kuin kauppiaskin. Vaihdettiin vähän kauppiaalle osia ja myymälään mallistoja. Siirryttiin markkinoimaan myös isoille tytöille vaatteita. Parhaimmillaan Bombuksessa oli Pohjois-Suomen suurin isoihin kokoihin erikoistunut osasto.
Sitten onni potkaisi myymälätilojen suhteen. Siirryimme 1996 katutasoon. Tällä siirtymisellä sekä muutamilla onnistuneilla markkinointitapahtumilla teimme aimo harppauksen parempaan suuntaan. Se merkitsi vuosien karttuessa asiakkaille parempaa henkilökohtaista palvelua, maailmanlaajuisesti tunnettuja merkkejä, yksilöllisempiä valikoimia sekä kokonaisvaltaista pukeutumisen tarjontaa. Olimme mukana mm. värianalyysien pohjoisessa markkinoinnissa varsin ennakkoluulottomasti.

2000

Vuoden 2000 aikana yritykseen tuli mukaan tytär Kaisu. Teini-ikäisenä hän tosin ilmoitti, ettei aio kauppiaaksi ryhtyä, eikä hänen varaansa siis kannata kaupan jatkamista laskea. Useampi vuosi Etelä-Suomessa erilaisissa töissä oli kuitenkin pehmentänyt tyttären ajatukset ja edessä oli paluumuutto rakkaaseen kotikaupunkiin. Alkoi ankara perehtyminen muodin maailmaan; ensiksi myyntiin, sitten sisäänostamiseen ja taloushallintoon.

2010

2012 oli juhlavuosi. Bombus täytti 35 vuotta. Juhlimme näyttävästi; joka päivä uudella teemalla. Synttäriviikot huipentuivat iltaan, jonka saimme viettää upeiden kanta-asiakkaidemme kanssa. Toimitusjohtaja vaihtui, ja Kaisu sai isot saappaat täytettäväkseen.

2013, Bombus jatkaa omalla linjallaan, palvelevana perheyrityksenä. Työstään innostunut henkilökunta, upeat asiakassuhteet sekä loputon kiinnostus kauniisiin vaatteisiin ja asusteisiin takaavat sen, että Bombus on ja pysyy muodin edelläkävijänä.

2014, pitkään valmisteltu sukupolvenvaihdos saatiin vietyä loppuun lokakuussa kun Kaisu sai avomiehestään Henrikistä yrittäjäparin. Kauppiaspariskunta on pysynyt samalla linjalla josta Bombus on tullut tunnetuksi eli henkilökohtaisella palvelulla ja laadukkailla vaatteilla.

2015, Kaisu ja Henrik toteuttivat pieniä muutoksia niin myymälän ilmeeseen kuin tuotevalikoimaankin. Varaston siivous, entistä aktiivisempi osallistuminen sosiaaliseen mediaan sekä pariskunnan vanhempainvapaat olivat vuoden teemoja.

2016, tuotevalikoiman kehittäminen jatkui ja ihanien uutuksien löytäminen oli vuoden tärkein tavoite. Onnistuimme löytämään paljon uusia valmistajia, joista osa valikoitui mukaan Bombuksen valikoimaan. Testasimme myös ihan uutta tuoteryhmää; 50-luvun inspiroimat vaatteet sekä asusteet ja tämä sai erittäin hyvän vastaanoton. Sosiaalinen media työllisti entistäkin enemmän.

2017, on taas juhlavuosi! Bombus täyttää 40 vuotta! Ihanat asiakkaamme ja intohimomme pukeutumiseen ovat kantaneet meitä kaikki nämä vuodet. Kaunis kiitos <3 Emme järjestäneet perinteistä juhlavuoden muotinäytöstä, vaan panostimme uusiin tuotteisiin ja asiakaspalveluun. Lisäksi osallistuimme useaan tapahtumaan sekä erilaisille messuille ja osana niitä pidimme monta pienempää muotinäytöstä. Näistä kuvia Facebook sivuillamme, käyhän kurkkaamassa! Uusi tuoteryhmämme 50-luvun hengessä kasvoi ja sai ihan oman osastonsa 🙂 Kenkä- ja laukkuvalikoimamme kasvoivat myös varteenotettaviksi.

2018, otimme myyntiin pienen erän miestenvaatteita, ja palaute oli häkellyttävän hyvää! Vuonna 2018 tapahtui muutakin kivaa. Saimme mahdollisuuden ostaa verkkokaupan ja mehän tietenkin sen myös teimme. Myimme Boutique Freda - verkkokaupassamme pääasiassa asusteita, kuten kenkiä ja laukkuja.. ja opiskelimme verkkokaupan mielenkiintoista maailmaa..

2019, oli haastava vuosi, kaikin puolin. Vuoden parhaimpiin saavutuksiimme lukeutuu miestenosaston avaaminen!

2020, vuosi, joka jää monen mieleen, eikä vähiten maailmanlaajuisen pandemian vuoksi. Mutta myös siksi, että me aukaisimme vihdoinkin ikioman VERKKOKAUPAN! Tule tekemään kanssamme Bombuksen historiaa <3